Siedemnasta sesja odbyła się 15 kwietnia br., w porządku obrad znalazły się następujące sprawy:
Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy Dobra.
Informacja o realizacji inwestycji zaplanowanych na rok 2016.
Podjęcie uchwał:
Informacje z pracy Burmistrza między sesjami.
Interpelacje, wolne wnioski i zapytania zgłaszane na sesji oraz odpowiedzi.
Informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Dobra omówili zaproszeni na sesję przedstawiciele Komendy Powiatowej Policji w Łobzie w osobach: Robert Rogowski Zastępca Komendanta Powiatowego Policji; Grzegorz Łydziński Komendant Komisariatu Policji w Resku; Edyta Klepczyńska Kierownik Ogniwa Prewencji. Jak sądzę najważniejszą informacją dla mieszkańców naszej gminy jest to, iż został złożony wniosek do Komendanta Wojewódzkiego Policji o przywrócenie Posterunku w Dobrej. Z informacji przekazanych przez przedstawicieli policji wynika, że został on wstępnie pozytywnie zaopiniowany. Jest to skutek trwających od kilku miesięcy działań prowadzonych przez władze gminne. Jak wynika z informacji o realizacji inwestycji zaplanowanych na rok 2016, środki finansowe naszej gminy są bardzo ograniczone. Jednakże bieżący rok jest okresem realizacji poważnych inwestycji finansowanych z budżetu wojewódzkiego i powiatowego, chodzi o inwestycje drogowe.
Burmistrz informując o swojej pracy między sesjami powiedział o reorganizacji w Urzędzie Miejskim - polegającej na stworzeniu wydziałów. Przedstawił nowego pracownika Panią Dorotę Kerner - Giedrojc Kierownika Wydziału d/s współpracy z organizacjami pozarządowymi i promocji gminy. Pani Kierownik powiedziała kilka zdań o sobie, swoich kwalifikacjach i dotychczasowych działaniach na zajmowanym stanowisku.
Ponadto Burmistrz poinformował o przeprowadzonych ostatnio zabiegach pielęgnacyjnych na płycie stadionu miejskiego. Mówił również o wstępnych uzgodnieniach dotyczących wiejskiej oczyszczalni ścieków we wsi Grzęzno. Poinformował o planowanym przeniesieniu (maj br.) Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych z AMK do ZGK (teren oczyszczalni ścieków).
Następnie głos zabrał Pan Krzysztof Motyliński Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Dobrej. Poinformował uczestników sesji o sytuacji w naszych placówkach oświatowych wobec przywrócenia obowiązku szkolnego od lat siedmiu. Poinformował w ogólnym zarysie o swoich działaniach w związku z zaginionym sprzętem elektronicznym. Problem został ujawniony po objęciu funkcji przez Pana Dyrektora i był już wcześniej sygnalizowany na sesjach RM.
W ramach interpelacji, wniosków i zapytań dominującym tematem był dotychczas nie rozwiązany problem z dofinansowaniem budowy osiedlowej oczyszczalni ścieków w Dobropolu. Pani Marlena Michalska Sołtys wsi Dobropole wyraziła ogromne pretensje pod adresem Burmistrza o brak realizacji zobowiązań jakie przyjęły władze gminne. Przypomnę, że już w poprzedniej kadencji władze zobowiązały się wesprzeć wspólnotę mieszkaniową kwotą 30 tys. zł. Obecne władze zobowiązanie to podtrzymały zapisując w budżecie gminy na rok 2015 wspomnianą kwotę. Dotychczas wspólnota żadnego wsparcia nie otrzymała. Dość ostra dyskusja na sesji nie przyniosła żadnych konkretnych ustaleń, wobec czego Przewodniczący Rady zaproponował by Burmistrz w okresie najbliższych dwóch tygodni zorganizował spotkanie, w którym wezmą udział: Burmistrz, odpowiedni merytorycznie pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele wspólnoty mieszkaniowej z Dobropola, Przewodniczący i Zastępca Przewodniczącego Rady, oraz Przewodniczący Komisji Stałych RM. Propozycja została zaakceptowana. Oczekujemy, że spotkanie to pozwoli wypracować sposób na rozwiązanie mocno nabrzmiałego już problemu.
Przewodniczący RM w Dobrej
Józef Kirejczyk
KOMENTARZ DO PODJĘTYCH UCHWAŁ
Podczas siedemnastej sesji Rady Miejskiej procedowanych było sześć projektów uchwał. Uchwała w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy, za usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Dobra - przedłożona została ponownie, gdyż przyjęta na XV sesji uchwała w tej sprawie została w części zakwestionowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Przyczyną były dwa zapisy (§ 1 pkt 3 i § 2) . Zastrzeżenia RIO zostały uwzględnione i poprawiona uchwała została przyjęta przez radę. Dodam, że jeżeli chodzi o stawki kwotowe, nie uległy one zmianie.
Obowiązkiem Gminy jest coroczne przygotowanie uchwały w sprawie przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy. Rada Miejska w drodze uchwały taki program przyjęła.
Trzecia przyjęta przez radę uchwała dotyczyła przejęcia przez Gminę od Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomości gruntowej o numerach działek 318/4 o powierzchni 0,0983 ha i 318/5 o powierzchni 0,1173 ha w obrębie wsi Krzemienna z przeznaczeniem pod budowę osiedlowej oczyszczalni ścieków.
Kolejna uchwała związana bezpośrednio z poprzednią upoważnia Burmistrza Dobrej do realizacji zadania inwestycyjnego - „Budowa Osiedlowej Oczyszczalni Ścieków w Krzemiennej”.
Projekt uchwały wniesiony przez grupę radnych (trzy osoby), zobowiązującej Burmistrza Dobrej do podjęcia działań w związku z protokołem z kontroli RIO był dość obszernie dyskutowany, głównie na posiedzeniu wspólnym komisji RM, jak również podczas obrad sesji. Przeważyły argumenty przeciwko przyjęciu takiej uchwały, w efekcie większością głosów przeciw Rada uchwały nie przyjęła.
Ostatnia uchwała dotyczyła zmian w budżecie Gminy Dobra na rok 2016. Skutkiem wielu przyczyn, często od władz niezależnych zachodzą różne zmiany w dochodach i wydatkach. Nieplanowane dochody (niezbyt częste) oczywiście cieszą. Nieplanowane wydatki, lub korekty obniżające np. subwencję oświatową o kwotę 91 265 zł są mniej przyjemne. Okresowo w ciągu roku budżetowego musimy te problemy porządkować - stąd konieczność podjęcia uchwały, która zwiększa dochody gminy na 2016 r. o kwotę 75 955 zł , zmniejsza dochody gminy na 2016 r. o kwotę 91 265 zł , zmniejsza wydatki gminy na 2016 r. o kwotę 156 298 zł, zwiększa wydatki gminy na 2016 r. o kwotę 140 988 zł.
Kolejna sprawa wprawdzie nie dotyczy bezpośrednio XVII sesji, jednak korzystając z okazji chciałbym poinformować, że Uchwała RM Nr XVI/81 z 27 lutego br. (przyjęta na sesji nadzwyczajnej, z której relacja została zamieszczona w „Dobraninie” nr 14 z 17 marca br.) została w drodze rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Szczecińskiego unieważniona. Przypomnę, że cytowana uchwała odmawiała zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków. W obszernym uzasadnieniu unieważnienia uchwały argumentuje się między innymi - cytat z uzasadnienia -„Jak wynika z wyjaśnień nadesłanych przez Burmistrza Dobrej, ZGK Spółka z o.o. w Dobrej przedłożył wniosek o zatwierdzenie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków na terenie gminy Dobra w dniu 14 stycznia 2016 r., a więc w terminie 70 dni przed planowanym wejście w życie nowych taryf, o czym stanowi art. 24 ust. 2 z ww. ustawy. Burmistrz dokonał szczegółowej weryfikacji wniosku i uznał go za prawidłowy oraz złożony zgodnie z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzani ścieków, następnie skierował do Rady Miejskiej projekt uchwały w przedmiocie zatwierdzenia taryf. Pomimo pozytywnej weryfikacji wniosku przez Burmistrza, Rada Miejska w Dobrej nie przyjęła przedłożonego przez Niego projektu uchwały… i w konsekwencji podjęła kwestionowaną uchwałę o odmowie ich zatwierdzenia.” Tak więc stawki zaproponowane w uchwale nie przyjętej przez Radę Miejską na sesji w dniu 24 lutego br. (opublikowane w „Dobraninie nr 13 z 17 lutego br.) będą obowiązywały.
Przewodniczący RM w Dobrej
Józef Kirejczyk
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |