RELACJA Z XV SESJI RADY MIEJSKIEJ W DOBREJ
XV Sesja RM w Dobrej odbyła się dnia 24 lutego 2016 r. Po załatwieniu spraw regulaminowych radni i obecni na sesji goście wysłuchali sprawozdania z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrej za 2015 r. przedstawionego przez Kierownika OPS Panią Annę Kowalczyk. Następnie Pani Kierownik przedstawiła sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dobrej za rok 2015. Po wysłuchaniu sprawozdań Radni przystąpili do podejmowania uchwał, w przyjętym porządku obrad znalazły się następujące projekty uchwał:
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Dobrej na rok 2016.,
w sprawie przekazania nieruchomości na cele publiczne w formie darowizny działki gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów nr 432/23 położonej w obrębie Dobropole,
w sprawie sprzedaży nieruchomości rolnej niezabudowanej oznaczonej nr 103/2 w obrębie Wojtaszyce,
stanowisko w sprawie utrzymania spójności terytorialnej województwa zachodniopomorskiego,
w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Dobra,
w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Gminy, za usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Dobra.
Kolejnym punktem obrad, jak na każdej sesji była informacja Burmistrza z jego pracy w okresie między sesjami. Burmistrz poinformował zebranych o następujących działaniach:
- wystosowaniu wniosku o zwolnienie naszej gminy z opłaty za renowację ruin zamku (154 tys.zł),
- rozpoczynających się pracach przy budowie obwodnicy miejskiej (obszerna informacja w nr 12 „Dobranina”),
- prowadzonych pracach reorganizacyjnych zmierzających do usprawnienia pracy Urzędu Miejskiego,
- przygotowaniach do przekazania nieruchomości na cele publiczne w Dobropolu (działka nr 432/23 przekazana nieodpłatnie na relacjonowanej sesji),
- przygotowaniach do spotkania z Komendantem Wojewódzkim Policji w sprawie możliwości przywrócenia Posterunku Policji w Dobrej.
W ramach interpelacji, wniosków i zapytań Radni poruszyli następujące problemy:
Radny K. Łojek poprosił o przedłożenie Radzie dokumentu zatwierdzającego dokumentacje inwestycji „Obwodnica miejska w Dobrej”.
Radny E. Stanisławczyk pytał jakie skutki dla ZPO w Dobrej będzie miało przywrócenia obowiązku szkolnego od lat siedmiu. Burmistrz odpowiedział, że poprosi o szczegóły w tej sprawie Dyrektora ZPO.
Radny W. Graczykowski prosił o wyjaśnienie problemów z nowym piecem CO w Szkole Podstawowej. Burmistrz wyjaśnił, że problemy jakie występują będą załatwione w ramach gwarancji.
Radny J. Florczak pytał czy pracownicy urzędu miejskiego mają prawo kontrolować posesje. Odpowiedź była twierdząca.
Radny E. Stanisławczyk zaapelował by Burmistrz podjął działania zmierzające do poprawy stanu dróg na terenie naszej gminy. Szczególnie chodziło o drogę wojewódzką Nowogard - Chociwel (odcinki na terenie naszej gminy).
Radny W. Graczykowski pytał o postępy w przygotowaniach do rozpoczęcia budowy centrum handlowo - usługowego (nazywanej na roboczo „Biedronka”). Z wyjaśnień Asystenta Burmistrza wynika, że prace utknęły w uzgodnieniach formalno - prawnych zmierzających do wydania zezwolenia na budowę.
Po wyczerpaniu wypowiedzi Radnych, Przewodniczący udzielił głosu Panu K. Wrześniowi, który poinformował zebranych, że jest możliwość podjęcia pracy w Niemczech (ok. 200 km od granicy), przy prostych pracach typu stolarskiego. Firma gwarantuje zakwaterowanie i zarobki powyżej 1000 euro. Chętni mogą się zgłaszać do Pana Krzysztofa Września.
Pan M. Jawny zapytał Burmistrza czy wyjaśnione zostały problemy z zaginionym sprzętem elektronicznym w ZPO w Dobrej. (problem był już poruszony wcześniej przez radnych). Burmistrz odpowiedział, że szczegóły wyjaśni w najbliższym czasie.
KOMENTARZ DO PODJĘTYCH UCHWAŁ
Zgodnie z wymogiem ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Rada Miejska zobowiązana jest corocznie uchwalać Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Taki program przedstawiony przez Kierownika OPS Panią Annę Kowalczyk został przez Radę Miejską w drodze uchwały przyjęty.
Uchwała w sprawie przekazania nieruchomości na cele publiczne w formie darowizny (działka 432/23 w obrębie Dobropole) była konieczna - by wspólnota mieszkaniowa mogła kontynuować prace zmierzające do budowy osiedlowej oczyszczalni ścieków. Inwestycja ta napotykała na wiele problemów - dlatego cieszy wykonanie kolejnego kroku w kierunku realizacji tej inwestycji.
Kolejna uchwała pozwala zbyć w drodze przetargu nieruchomość gruntową rolną o numerze działki 103/2 o powierzchni 0,5059 ha w obrębie Wojtaszyce.
Uchwała w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, już podczas długiej dyskusji na posiedzeniu wspólnym komisji rady, budziła wiele kontrowersji. Zaproponowany przez radnych kompromis, polegający na ustaleniu nieco niższych stawek nie został przyjęty przez ZGK. Rada nie wypracowała wspólnego stanowiska, rozstrzygnięcie zapadło więc w głosowaniu. Zgłoszono wniosek o głosowanie imienne, wniosek został przez Radę przyjęty. W drodze głosowania imiennego Rada nie przyjęła uchwały 11 głosami przeciw, 1 głosem za przy 3 głosach wstrzymujących się. Propozycje nowych stawek zawarte w projekcie uchwały były następujące:
Za zbiorowe zaopatrzenie w wodę w wysokości 3,39 zł za 1m3 (było 2,99 zł za 1 m3 ) wzrost o 13,38%.
Za zbiorowe odprowadzanie ścieków w wysokości 6,09 zł za 1 m3( było 5,44 zł za 1 m3) - wzrost o 11,95%.
Opłata abonamentowa od odbiorcy w rozliczeniach w oparciu o wskazania wodomierza w wysokości 7,45 zł/miesiąc - (było 7,05 zł/miesiąc) - wzrost o 5,67%.
Opłata abonamentowa od odbiorcy w rozliczeniach na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody w wysokości 5,04 zł/miesiąc - (było 4,76 zł/miesiąc) - wzrost o 5,88%.
Uchwała w sprawie górnych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za usługi w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych, dotyczy właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (urząd, jednostki podległe, właściciele domków rekreacyjnych, placówki handlowe). Uchwała wprowadza następujące górne stawki opłat:
Za odbiór odpadów komunalnych
Zbieranych nieselektywnie:
- z pojemników o poj. 110 l w wysokości 14,19 zł - poprzednia stawka 12,67 zł - wzrost o 11,98%.
- z pojemnikówo poj. 1100 l w wysokości 141,94 zł - poprzednia stawka - 126,75 zł - wzrost o 11,98%.
b) Zbieranych selektywnie:
- z pojemników o poj. 110 l w wysokości 9,50 zł poprzednia stawka 8,48 zł. - wzrost o 11,98%.
- z pojemników o poj. 1100 l w wysokości 94,88 zł - poprzednia stawka 84,73 zł. wzrost o 11,98%
2. za odbiór i transport nieczystości ciekłych z terenu gminy Dobra w wysokości 14,90 zł/m3.
3. za zlew ścieków w punkcie oczyszczania w wysokości 5,17 zł/m3.
Stawki zawarte w pozycjach 2 i 3 nie uległy zmianie w stosunku do stawek z roku poprzedniego. Uchwała została przyjęta.
Poza omówionymi pięcioma uchwałami Rada przyjęła Stanowisko w sprawie utrzymania spójności terytorialnej województwa zachodniopomorskiego. Stanowisko RM jest odpowiedzią a jednocześnie poparciem dla RM w Goleniowie. Radni Goleniowa zaniepokojeni zgłaszanymi koncepcjami utworzenia, na bazie istniejących w latach 1975-1998 województw: koszalińskiego, pilskiego i słupskiego, nowego samorządowego województwa koszalińskiego/środkowopomorskiego podjęli inicjatywę przeciwstawienia się takim zmianom.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Dobrej
Józef Kirejczyk
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |