NIECZYSTOŚCI CIEKŁE
ZBIORNIKI BEZODPŁYWOWE („szambo”) i PRZYDOMOWE OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW
Uprzejmie przypominamy, że z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.) na właścicielu nieruchomości spoczywa obowiązek przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych.
1. UMOWA
Na właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek zawarcia umowy na wywóz nieczystości ciekłych oraz posiadania aktualnych rachunków potwierdzających realizację umowy zawartej z przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie wywozu nieczystości ciekłych.
Aktualizowana systematycznie ewidencja zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków ujawni Mieszkańców, którzy przestrzegają powyższą ustawę. W stosunku do osób nie posiadających umów zostaną zastosowane sankcje wynikające z odpowiednich przepisów prawnych. W przypadku nie przestrzegania obowiązujących przepisów właściciele nieruchomości podlegają karze grzywny, a postępowanie toczy się według przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Z wstępnych ustaleń wynika, że część właścicieli posesji na terenie Gminy nie posiada umów, ani rachunków za wywóz nieczystości ciekłych, co przekłada się na wysokie koszty opróżniania zbiorników bezodpływowych W przypadku przeprowadzenia kontroli będą sprawdzane umowy oraz rachunki potwierdzające wywóz nieczystości ciekłych.
Zwracamy się z prośbą do tych Państwa, którzy jeszcze takich umów nie posiadają o niezwłoczne ich podpisanie. Natomiast osoby, które mają aktualne umowy na wywóz nieczystości płynnych są zobowiązane do ich przestrzegania.
2. CZĘSTOTLIWOŚĆ WYWOZU
Przypominamy również o konieczności wywozu nieczystości ciekłych co drugi miesiąc.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra (Uchwała nr XXVII/172/2013 Rady Miejskiej w Dobrej) wskazuje, że opróżnianie nieczystości ciekłych musi odbywać się w sposób systematyczny, nie dopuszczający do przepełniania się urządzeń, z częstotliwością nie mniejszą niż raz na dwa miesiące kalendarzowe, jednak nie częściej niż raz na dwa tygodnie oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości. W przypadku osadów ściekowych z przydomowych oczyszczalni, częstotliwość opróżniania wynika z ich instrukcji eksploatacji.
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |