Szanowni Państwo,
Minęło pół roku od objęcia przeze mnie urzędu Burmistrza Dobrej. W związku z tym, chciałbym podzielić się z Państwem kilkoma refleksjami. Przede wszystkim pragnę podziękować za ogromne wsparcie, jakiego codziennie doświadczam od wielu z Was. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że moja praca jest potrzebna i oczekiwana.
Najpierw jednak kilka słów o tym, co zastałem, właściwie to jedno słowo: BAŁAGAN. Bałagan w każdym aspekcie działalności gminy. Począwszy od finansów a skończywszy na wysypisku śmieci w centrum miasta. Wracając pamięcią do pierwszych dni mojej kadencji, najczęstszym uczuciem był wstyd. Musiałem wstydzić się przed emerytowanymi nauczycielami za to, że nie otrzymali pieniędzy z funduszu świadczeń socjalnych, musiałem wstydzić się przed obecnymi nauczycielami za to, że od połowy ubiegłego roku nie mieli płaconego ZUS-u, oraz za to, że nie otrzymali wypłaty na czas, bo kasa gminy była pusta. Wstydziłem się przed bankami za niezapłacone raty od zaciągniętych kredytów, wstydziłem się przed kierownictwem PKS Gryfice za nieopłacone dowożenie dzieci do szkół. To wszystko było konsekwencją największego zadłużenia gminy w całej naszej historii. Zadłużenie doprowadziło do tego, że budżet gminy na 3 najbliższe lata narusza obowiązujące prawo finansowe. Zadłużenie gminy stworzyło realną groźbę wkroczenia Regionalnej Izby Obrachunkowej w trybie nadzorczym oraz wprowadzenia odgórnie programu naprawczego.
Z jednej strony niedotrzymane umowy a z drugiej informacja, że w gabinecie burmistrza stał telewizor. Dziwne, bo powiem Państwu z własnego krótkiego doświadczenia, że burmistrz w normalnym układzie nie ma czasu na oglądanie telewizji w pracy. Dyrektor szkoły w domu miała zestaw do odbioru telewizji satelitarnej zarejestrowany na szkołę. Piękną klasę przerobiono na gabinet dyrektora i kierownika, a dzieci uczyły się w obskurnej piwnicy. Do dzisiaj niejasne są losy drogiego sprzętu elektronicznego jak laptop, kamera cyfrowa czy aparat fotograficzny. Wyjątkowym zaniedbaniem było porzucenie przez gminę własnych środków transportu. To tylko kilka przykładów wspomnianego bałaganu, na których nie warto się już dłużej koncentrować.
Lepiej skupić się na tym, co udało się przez te pół roku zrobić.
1. Mimo, że ta kadencja dopiero się zaczęła, to najważniejsza sprawa została już załatwiona. Wstrzymanie sprzedaży naszej oczyszczalni ścieków. Proszę sobie wyobrazić, że wbrew temu co było mówione, sporządzono wycenę do sprzedaży oczyszczalni oraz znaleziono na nią kupca. Były skarbnik gminy zapewniał, że sprzedaż oczyszczalni jest najlepszym rozwiązaniem na kłopoty finansowe. Było to najgorsze z możliwych rozwiązań, gdyż kosztami obarczono by mieszkańców. Tak długo jak jestem burmistrzem, oczyszczalnia pozostanie gminna czyli nas wszystkich.
2. Wprowadzono restrykcyjną politykę finansową, wszelkie zbędne wydatki ograniczono. Szukamy najtańszych rozwiązań. Wiele rzeczy staramy się robić we współpracy z lokalną społecznością, rolnikami czy strażą pożarną.
3. Gmina wspiera ważne inicjatywy społeczne. Przykładem jest wsparcie dla Klubu Sportowego Sarmata. Od własnego klubu odwrócili się niektórzy zawodnicy, drużyna spadła do niższej ligi. W drużynie pozostały osoby z zacięciem sportowym. Doceniłem to i klub otrzymał na działalność 70 tys. złotych. Kwota wystarczająca na racjonalne działanie klubu.
4. Nastąpiła wyraźna poprawa wyżywienia dzieci w szkołach. Do tej pory dzieci dostawały na śniadanie bułkę a na obiad tylko zupę (2 razy w tygodniu zupę zastępowało drugie danie). Obecnie, już po zmianach, dzieci otrzymują na śniadanie talerz gorącej zupy, a na obiad zawsze jest drugie danie. Do tego znacząco obniżono cenę posiłków.
5. Pomimo usilnych starań gminy Węgorzyno udało się zatrzymać w naszych szkołach dzieci z Mieszewa i Zwierzynka.
6. Jedna z ładniejszych klas przez wcześniejsze władze zamieniona na gabinety dyrektora oraz kierownika została z powrotem przeznaczona na salę lekcyjną. Dzieci w szkole podstawowej nie mają już zajęć w zagrzybionych piwnicach.
7. Odnowiono elewację budynków technicznych przy Orliku.
8. W ramach nawiązanej współpracy z gminą Rewal pozyskaliśmy kilkadziesiąt krzesełek oraz ławek do naszych szkół.
9. Przed wejściem do biblioteki, gdzie zlokalizowane jest przedszkole, zamontowano barierki zabezpieczające przedszkolaki przed wtargnięciem na jezdnię.
10. Grupa dzieci przedszkolnych otrzymała kamizelki odblaskowe, poprawiło to znacznie ich bezpieczeństwo w trakcie spacerów w mieście.
11. Powołano w drodze konkursu nowego dyrektora naszych placówek oświatowych. Został nim wieloletni pracownik Kuratorium Oświaty w Szczecinie, wysokiej klasy specjalista.
12. Sprowadzono do Dobrej porzucone pojazdy należące do naszej gminy. Autobus wraz z busem, jeżeli to będzie możliwe z uwagi na znaczną dewastację, powrócą do naszego taboru szkolnego.
13. Zreformowano utrzymanie czystości i zieleni w mieście. AMK przejęła odpowiedzialność za tereny należące do gminy, sprząta wszędzie tam, gdzie podmioty właściwe zaniedbują swoje zadania. W związku z powyższym zakład został wyposażony w nowe kosiarki, podkaszarki i sprzęt czyszczący.
14. Uprzątnięto dzikie wysypiska wraz z największym w centrum miasta przy targowisku miejskim. Teren z dostępem do rzeczki zostanie przywrócony lokalnej społeczności i pozytywnie wpłynie na estetykę. Od zaprzyjaźnionej gminy Nowe Warpno otrzymaliśmy ławki, które zostaną zamontowane na powstałym skwerze.
15. Uporządkowano teren plaży miejskiej, zamontowano nowe ogrodzenie. We wrześniu z pomocą żołnierzy 5 Pułku Inżynieryjnego ze Szczecina wybudujemy pomost nad jeziorem.
16. Rozpoczęto prace remontowe przy ul. 3 Maja. Wymieniono stare krawężniki, w dalszym etapie pojawi się nowa nawierzchnia.
17. Jeszcze w tym roku ruszy budowa obwodnicy w Dobrej. W najbliższym czasie zostanie podpisane porozumienie z Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego.
18. W ramach różnych projektów we współpracy z PUP-em w Łobzie pracę otrzymało ponad 30 osób.
19. Urząd otworzył się na wolontariat oraz współpracę z osobami oraz podmiotami zewnętrznymi. Są już pierwsze efekty w postaci dofinansowania przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich projektu utworzenia skwerku dla seniorów przy ul. Westerplatte.
20. W wyniku uwolnienia funduszy sołeckich wsie mają do wykorzystania na własne potrzeby wyraźne środki. Dzięki temu obserwujemy widoczną aktywność sołtysów oraz środowisk wiejskich. Przykładowo Bienice po 3 latach oczekiwania doczekały się wiaty przystankowej.
21. Nasza gmina zyskała szansę zaistnienia na mapie województwa. Organizujemy Zachodniopomorskie Targi Ekologii. To wydarzenie o randze wojewódzkiej realizowane przy współudziale Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie zastąpi dotychczasowy Jarmark Doberski. Skala i prestiż przedsięwzięcia są nieporównywalnie większe. Podstawową korzyścią będzie pokrycie kosztów imprezy przez podmioty zewnętrzne, a nasi mieszkańcy zyskają możliwość zarabiania na sprzedaży np. produktów regionalnych.
Wiele pomysłów i planów jest wdrażanych, ale pozostaje jeszcze dużo do zrobienia. Zapraszam do współpracy wszystkie osoby oraz organizacje pragnące uczestniczyć w życiu naszej gminy. Cyklicznie w każdy pierwszy czwartek miesiąca o godzinie 16.00 organizuję spotkania, w czasie których dyskutujemy o możliwych kierunkach rozwoju i szansach gminy.
Liczę na Państwa wsparcie i życzliwość.
Burmistrz Dobrej
Piotr Hebda
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |