RELACJA Z XIII SESJI RADY MIEJSKIEJ W DOBREJ
Ostatnia w roku 2015 Sesja Rady Miejskiej odbyła się w dniu 30 grudnia. Było to jedno z najważniejszych posiedzeń rady z racji uchwalania budżetu Gminy Dobra na 2016 rok. Poza obligatoryjnymi punktami porządku obrad, radni procedowali nad następującymi projektami uchwał:
Ponadto w przygotowanym przez Przewodniczącego Rady porządku znalazł się projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania, cofania i zbywania udziałów i akcji. Projekt tej uchwały został wyłączony z porządku obrad. Przyczyną były uwagi i wątpliwości radnych co do niektórych zapisów. Projekt uchwały wróci pod obrady po wyjaśnieniu wątpliwości. Burmistrz w ramach informacji ze swoich działań między sesjami powiedział o pracy nad budżetem gminy na rok 2016 i wieloletnią prognozą finansową - początkowo na lata 2016-2021, ostatecznie na lata 2016 – 2027. Podkreślił także znaczenie jednej z najpoważniejszych inwestycji jaka będzie prowadzona na terenie naszej gminy. Będzie to realizowana kosztem około 12 mln zł obwodnica. Zadanie finansowane z budżetu wojewódzkiego rozpocznie się w 2016 roku. W ramach interpelacji, wniosków i zapytań głos zabrało kilku radnych. Radny K.Łojek zgłosił zastrzeżenia do odpowiedzi Burmistrza na swoje interpelacje. Po wymianie zdań między zainteresowanymi, Przewodniczący Rady zaproponował przeprowadzenie odpowiednich procedur poza sesją. Propozycja została przyjęta. Radny J. Florczak zgłosił problem budowy świetlicy wiejskiej w miejscowości Wrześno. Burmistrz zdeklarował przeprowadzenie uzgodnień i ewentualną pomoc w realizacji tego zadania. Radny W. Graczykowski zapytał o postępy w przygotowaniu do realizacji inwestycji handlowo - usługowej spółki „Leman” (określanej na roboczo jako budowa „Biedronki”) W odpowiedzi Burmistrza usłyszeliśmy, że złożona jest w starostwie dokumentacja i spółka czeka na wydanie pozwolenia na budowę. Radny J.Kirejczyk pytał: - o dalsze losy pojazdów (LDV, żaczek) zwróconych gminie przez PKS Gryfice, - o termin spotkania władz naszej gminy z Komendantem Wojewódzkim Policji w sprawie bezpieczeństwa na terenie gminy oraz możliwości przywrócenia posterunku w Dobrej, - o opinię prawną w sprawie umowy przekazującej do prowadzenia Publiczną Szkołę Podstawową w Wojtaszycach. Burmistrz poinformował:, - że pojazdy przygotowywane są do sprzedaży, - spotkanie w sprawie bezpieczeństwa Burmistrz będzie próbował zorganizować w styczniu lub lutym 2016 r. natomiast opinia prawna będzie gotowa w najbliższych dniach. Po zamknięciu obrad XIII Sesji Przewodniczący Rady oraz Burmistrz złożyli wszystkim obecnym życzenia noworoczne.
KOMENTARZ DO PODJĘTYCH UCHWAŁ
Podczas XIII Sesji Rady Miejskiej radni przyjęli sześć uchwał. W sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej, działka 330/2 przy ul. Jana Piwnika „Ponurego” 7a w Dobrej. Działka ta powstała z podziału działki 330 i zostanie przeznaczona w drodze sprzedaży bez przetargowej na rzecz najemcy.
W sprawie skargi dotyczącej działań Burmistrza Dobrej. Skarga dotyczy spraw pracowniczych. Skarżąca wniosła w lutym 2015 r. skargę w tej sprawie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. Od wyroku WSA, korzystnego dla skarżącej Burmistrz wniósł skargę kasacyjną do Najwyższego Sądu Administracyjnego. Sprawa nadal jest w sądzie, w takim przypadku z oczywistych względów organ uchwałodawczy nie może uznać zarzutów za zasadne bądź niezasadne, a skarga nie uruchamia odrębnego postępowania skargowego. Dlatego rada postanowiła pozostawić skargę bez rozpatrzenia.
Projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy Dobra na 2016 rok był wszechstronnie analizowany i dyskutowany przez radnych na posiedzeniu wspólnym komisji rady w dniu 22 grudnia 2015 r. Kontrowersje budziła negatywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie. Podkreślić należy, że negatywnie oceniony został nie sam budżet a relacje reglamentujące wysokość spłat zadłużenia (art.243 ustawy o finansach publicznych). Te z kolei są konsekwencją naszej trudnej sytuacji finansowej i zadłużenia zaciągniętego w poprzedniej kadencji rady. Po długich dyskusjach radnych z Burmistrzem i Skarbnikiem Gminy ustalono, że aby spełnić wspomniane relacje rozłożymy spłatę zadłużenia na dłuższy okres - do roku 2027 (dotychczas do roku 2021). Wprowadzając nowy okres spłaty zadłużenia, rada przyjęła uchwałę wprowadzającą zmiany do uchwały w sprawie wyemitowania obligacji przez Gminę Dobra. Uchwała ta pozwoliła zastosować się do oceny RIO w odniesieniu do budżetu na 2016 r. i jednocześnie w stosunku do wieloletniej prognozy finansowej. Te trzy uchwały są ze sobą powiązane.
Ostatnia z uchwał dotyczy zmian w budżecie gminy na 2015 rok. Zwiększa dochody o kwotę 10.400 zł, uzyskaną z dotacji celowej (10 tys. zł) oraz darowizna (400 zł). Uzyskaną kwotę przeznacza się na wydatki związane z kulturą i ochroną dziedzictwa narodowego (10.200 zł) oraz zakup materiałów i wyposażenia (200 zł). Ponadto dokonuje się przeniesienia wydatków między paragrafami, zmniejszając wydatki o kwotę 5000 zł. w dziale administracja publiczna w paragrafie zakup materiałów i wyposażenia zwiększając o tę kwotę wydatki w paragrafie zakupy inwestycyjne. Dalej w ramach przeniesienia wydatków pomiędzy działami, zmniejsza się wydatki o kwotę 73.250 zł w dziale edukacyjna opieka wychowawcza oraz gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Zwiększając wydatki o kwotę 65.700 zł w dziale oświata i wychowanie (gimnazja), o kwotę 1.250 zł w dziale transport i łączność, oraz o kwotę 6.300 zł w dziale gospodarka mieszkaniowa.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Józef Kirejczyk
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |