Minęło ponad pół roku od wdrożenia nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Stwierdzenie czy finansowanie systemu jest właściwe, a stawka opłaty została oszacowana prawidłowo będzie możliwa dopiero po upływie roku od wprowadzenia nowego systemu.
Ustawowo termin przejścia gmin na nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi upłynął 1 lipca 2013 r. Przygotowania do jego wprowadzenia rozpoczęły się już w 2012 r. Rada Miejska w grudniu 2012 r. przyjęła uchwały odnośnie nowego systemu, między innymi o wysokości opłaty śmieciowej oraz określającą wzór deklaracji, którą należało złożyć do 15 maja 2013 r. W kwietniu odbyły się spotkania informacyjne, na których Burmistrz Dobrej nakreśliła mieszkańcom zbliżające się zmiany dotyczące nowego systemu. Mieszkańcy mieli okazję zadać pytania, przedstawić propozycję i obawy związane z wejściem nowego systemu. Jednym z ważnych tematów przedyskutowanych na spotkaniu był wybór metody naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na terenie naszej gminy obowiązuje sposób naliczania opłaty od mieszkańca zamieszkującego nieruchomość. Spotkania informacyjne odbywały się również w październiku, które prowadziła firma zewnętrzna dofinansowana przez Celowy Związek Gmin R-XXI.
Zostały wydane ulotki informacyjne, broszury zawierały m. in. instrukcję segregowania odpadów, wyjaśnienie jak i gdzie uiszczać tzw. opłatę śmieciową, informację o Gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, jak i o dzwonach na szkło rozmieszczonych na terenie całej gminy.
W maju 2013 r. został ogłoszony przetarg na transport odpadów komunalnych od mieszkańców do Regionalnego Zakładu Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Słajsinie. W związku z wyborem najkorzystniejszej ferty, w czerwcu podpisano umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o. w Dobrej. Od 1 lipca gmina w pełni przejęła odpowiedzialność za odpady komunalne oraz funkcjonowanie systemu odbioru i dalszego zagospodarowania odpadów. Na początku funkcjonowania systemu zarówno mieszkańcy jak i firma odbierająca odpady uczyli się jak prawidłowo segregować odpady. Mieszkańcy musieli nauczyć się nie tylko segregacji, zaopatrzyć się w pojemniki, ale i przyzwyczaić się do wystawiania odpadów do granicy posesji, co budziło wiele kontrowersji.
Wraz z systemem został uruchomiony Gminny Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych znajdujący się przy ul. Traugutta 2. Punkt działa w środy w godz. od 15:00 do 18:00 oraz w soboty w godz. od 10:00 do 13:00. Można w nim oddać bez dodatkowej opłaty odpady, takie jak: baterie, akumulatory, świetlówki, sprzęty elektryczne i elektroniczne, lekarstwa, zużyte opony czy wielkogabaryty. W październiku i grudniu zorganizowano tzw. wystawkę. Mieszkańcy mieli możliwość wystawienia sprzętów elektrycznych i elektronicznych oraz wielkogabarytów przed teren nieruchomości, które odbierał przedsiębiorca.
Od początku wdrożenia systemu były również prowadzone akcje edukacyjne przeznaczone dla szkół. Na Jarmarku Doberskim dzieci wykazały się znajomością segregacji śmieci, a następnie zrobiły prace o tejże tematyce. Zorganizowana była także akcja zbierania zużytych telefonów komórkowych. Szkoły były zgłaszane do różnych konkursów i otrzymywały materiały edukacyjne odnośnie segregacji odpadów, jak i dbania o środowisko. Ciągle jest bardzo duża ilość odpadów zmieszanych odbieranych od mieszkańców, przez okres funkcjonowania systemu gospodarowania odpadów komunalnych ZGK Sp. z o. o. odebrało 218 Mg odpadów zmieszanych. Masa odpadów ze zbiórki selektywnej jest różna, w sumie w ciągu 6 miesięcy zebrano 24,6 Mg odpadów z tworzyw sztucznych oraz 23,4 Mg opakowań ze szkła.
Szanowni Mieszkańcy prosimy o wrzucanie do dzwonów na szkło tylko opakowań szklanych. Często się zdarza, że w dzwonach znajdują się inne odpady, co utrudnia późniejszy proces recyklingu. Wszystkie dzwony na szkło są opróżniane systematycznie, w związku z tym należy wrzucać szkło do pojemników, a nie pozostawiać obok, ponieważ odpady szklane mogą stanowić zagrożenie dla dzieci i zwierząt. W związku z tym, że wciąż jest dużo odpadów niesegregowanych (zmieszanych), za które płacimy nie tylko za transport ale i za zagospodarowanie w Słajsinie, miesięczna opłata ponoszona przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych za odpady komunalne nie może zostać obniżona.
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać:
· w kasie Administracji Mienia Komunalnego
czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach od 7:00 do 13:00
· na nr rachunku bankowego Gminy Dobra
Bank Spółdzielczy w Goleniowie o/Chociwel, nr rach.: 57 9375 1041 5502 4471 2000 0020
DZIKIE WYSYPISKA
Likwidacja dzikich wysypisk śmieci mieści się w ramach bieżącej działalności gminy. Zjawisko podrzucania śmieci na tereny gminne, w miejsca do tego nie przeznaczone, nasila się, powodując wymierne koszty sprzątania. W sytuacji, gdy nie udaje się zidentyfikować sprawców tych wykroczeń, koszty sprzątania ponosi Gmina Dobra.
Za wywóz tych śmieci płacimy wszyscy!
Mimo nowych przepisów do lasów i na tereny przydrożne nadal wyrzucane są zużyte meble, zepsuty sprzęt RTV i AGD, gruz oraz worki ze zwykłymi śmieciami. Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej i tak musi zapłacić za śmieci, a w ramach tej opłaty może w sposób legalny oddać bezużyteczne sprzęty do Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów. Wyrzucanie odpadów komunalnych na otaczające nas tereny pogarsza estetykę krajobrazu oraz powoduje zagrożenia dla środowiska.
Przygotowały: M. Dolna i P. Wasilewska
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |