W związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, od dnia 1 lipca 2013 r. będzie funkcjonował nowy model gospodarowania odpadami komunalnymi w gminach, polegający na przejęciu przez gminę obowiązku organizacji odbioru odpadów komunalnych. Wprowadzony system ma na celu ograniczenie ilości odpadów składowanych na nielegalnych wysypiskach śmieci, np. w lasach, objęcie opłatą mieszkańców, którzy do tej pory unikali płacenia za wywóz odpadów, pozostawiając je w niedozwolonych miejscach. Nadrzędną ideą, jaka przyświecała ustawodawcy, było „nakłonienie” mieszkańców do systematycznej segregacji odpadów. Na dzień dzisiejszy tylko kilkanaście procent odpadów w skali całego kraju jest segregowanych, co stawia nas daleko za średnią europejską.
Z dniem 1 lipca br. nastąpi przejęcie przez gminę obowiązku organizacji odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych (domy jedno- i wielorodzinne). Natomiast nieruchomości niezamieszkałe, na których powstaną odpady komunalne mogą pozostać poza nowym systemem i takie rozwiązanie zostało przyjęte na terenie Gminy Dobra. Oznacza to, że obiekty użyteczności publicznej, zakłady pracy, ogrody działkowe, domki letniskowe, zawierać będą umowy na odbiór odpadów na dotychczasowych zasadach z przedsiębiorcą posiadającym odpowiedni wpis do działalności regulowanej.
System i sposób naliczania opłat za gospodarowanie odpadami
Do końca 2012 r. Rada Miejska w Dobrej została zobligowana do dokonania wyboru jednej z dostępnych metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenach zamieszkałych oraz ustalenia stawki tej opłaty. Ustawa ta określa sposób naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy. Wysokość stawki dla poszczególnych nieruchomości zamieszkałych winna być ustalona poprzez pomnożenie stawki opłaty oraz:
1) liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
2) ilość zużytej wody z danej nieruchomości, albo
3) powierzchnię lokalu mieszkalnego.
Rada Miejska w Dobrej, określając stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, brała pod uwagę liczbę mieszkańców zamieszkujących naszą gminę, ilość wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Miejska w Dobrej zobowiązana była do przyjęcia jednej z dostępnych metod naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, kierując się przy tym szeroko rozumianym interesem społecznym.
Mając do wyboru powyższe metody zaproponowano, aby w naszej gminie naliczenie opłaty za odpady z nieruchomości zamieszkałych odbyło się poprzez pomnożenie stawki opłaty i liczby mieszkańców, zamieszkujących daną nieruchomość. W wyniku przeprowadzonych analiz oceniono, że metoda ta stanowi najbardziej sprawiedliwą i najpowszechniejszą metodę pobierania opłat. Analizując zalety i wady poszczególnych metod ustalania stawki opłaty, stwierdzono, że opłata od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, jest najbardziej akceptowalną społecznie. Wybór tej metody powoduje, że każdy mieszkaniec będzie traktowany w równym stopniu, a więc jest to metoda najbardziej optymalna spośród możliwych do wyboru.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Miejska w Dobrej ustaliła niższe stawki dla mieszkańców, którzy będą zbierali odpady w sposób selektywny (segregowany). Zastosowanie niższych stawek wynika z obowiązku ustalonego na podstawie nowelizacji przedmiotowej ustawy.
Zgodnie z uchwałą Nr XXV/160/2012 Rady Miejskiej w Dobrej z dnia 19 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenach zamieszkałych, ustalono następujące stawki opłat:
17,70 zł miesięcznie od osoby, która nie będzie segregować odpadów
i
11,80 zł miesięcznie od osoby, która będzie odpady segregować.
Stawki opłat w innych gminach kształtują się następująco:
Radowo Małe - 11,57 zł – segregowane, 18,51 zł – niesegregowane,
Węgorzyno - 11,50 zł – segregowane, 16,00 zł – niesegregowane,
Łobez - 14,06 zł – segregowane, 21,09 zł – niesegregowane,
Resko - 12,40 zł – segregowane, 20,90 zł – niesegregowane.
Z analizy powyższych danych wynika, że w naszej gminie ustalone stawki są jednymi z najniższych w Powiecie Łobeskim. Mieszkańcy naszej gminy będą ponosić porównywalne koszty jak w Radowie Małym i Węgorzynie (różnica do 20 groszy od osoby), oraz zdecydowanie mniej niż w Resku i Łobzie, gdzie opłata ta będzie wyższa nawet o 2,26 zł na mieszkańca. Za odpady nieposegregowane nasi mieszkańcy będą musieli zapłacić o 1,70 zł więcej niż w Węgorzynie, ale aż o 3,39 zł mniej niż w Łobzie. Różnica pomiędzy Dobrą, a Węgorzynem bierze się z chęci docenienia osób, które będą odpady segregować. Zbyt mała różnica pomiędzy stawką za odbiór odpadów segregowanych i nieposegregowanych w sąsiednich gminach, może spowodować, że większość mieszkańców nie zdecyduje się na segregowanie odpadów. Wpłynie to na zwiększenie kosztów funkcjonowania całego systemu oraz spowoduje konieczność zwiększenia w przyszłości obu opłat w taki sposób, by system ten nie przynosił strat oraz spowoduje brak osiągnięcia określonego ustawowo poziomu odzysku i recyklingu. Jest to o tyle ważne, że gmina nie może ani „zarabiać”, ani też „dokładać” środków finansowych z własnego budżetu na ten cel.
Sposób wyliczenia opłaty - deklaracja
Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami zależna będzie od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, pomnożona przez stawkę opłaty za odpady. Ilość osób zamieszkujących daną nieruchomość ustalana będzie na podstawie deklaracji, składanej przez właścicieli bądź zarządców nieruchomości zamieszkałych.
Wzór deklaracji określony został w uchwale Rady Miejskiej w Dobrej Nr XXV/161/2012 z dnia 19 grudnia 2012 r. W deklaracji właściciel nieruchomości będzie musiał podać m.in.: swoje dane oraz dokładny adres nieruchomości, z której mają zostać odebrane odpady komunalne oraz wskazać ilość mieszkańców (wytwórców odpadów), zamieszkujących daną nieruchomość.
Weryfikacja prawidłowości danych zawartych w deklaracji będzie przeprowadzona w oparciu o dostępne dokumenty, potwierdzające zawarte w deklaracji dane oraz będzie weryfikowana również na podstawie opłacanych dotychczas rachunków w „starym systemie”. W trakcie weryfikacji deklaracji mogą też być wymagane dokumenty potwierdzające, iż osoba, pomimo tego, że jest zameldowana w danym gospodarstwie domowym, nie jest jej mieszkańcem (np. kopia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi złożona w innej gminie).
Pierwszą deklarację właściciel nieruchomości zobowiązany będzie złożyć w Urzędzie Miejskim w Dobrej, przy ul. Rynek 1, 72-210 Dobra, w terminie do dnia 31 marca 2013r.
Przygotowali: Agnieszka Witkowska i Sebastian Kuran
Jeśli masz pytanie dotyczące systemu gospodarowania odpadami, możesz je zadać TU>>>
TELEFONY ALARMOWE:
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 91 39 74 026 91 39 70 944 |
Policja w Dobrej fax Policja - Łobez Dyżurny |
91 56 15 572 91 56 15 575 997 91 56 15 511 |